Thursday, October 2, 2014

politik ikan





kebelakangan ramai kawan-kawan dari luar 
yang tak 'ada 'insuran mulut' bertanya; 
1) Politik Jerantut ... 2) Ternakan Sturgeon...

aku tak mampu menjawab apa-apa
tetapi ada kawan yang lain berkata 
politik 'kita' adalah politik ikan sturgeon
ternakan ikan dipolitikkan... 
yang melawat Korea sokong ...
yang bantah tak lawat Korea... 
yang sokong projek sokong 'dewan' 
yang sokong 'parlimen' bantah ... 

ianya antara kumpulan yang melawat Korea dan 
yang tak melawat... 
antara yang menyokong 'dewan' dan 
yang menyokong 'parlimen'... 
bagaimana pula dengan kumpulan ke-3?
mereka berdiri dimana dan akan mengikut siapa? 

aku nampak laut yang bergelora.... 
aku nampak kapal-kapal  (Jong) yang terumbang-ambing.
aku nampak Yu berkeliaran 
aku teringat kata-kata;... 
"Jong pecah, Yu kenyang"... 
aku nampak 2016 yang kusut dan kelam kabut.... 
aku nampak satu bendera ... putih dan merah dan kuning separuh tiang... 
aku tak nampak kamu
dan aku tak juga nampak aku...



1 comment:

bulan said...

Kalau begitu ....
lautan mana yang bergelora?
kapal mana yang terumbang ambing?
Ikan yu berkeliaran di mana?

Kalau begitu ….
selepas 'modernity'
virus menyerang kapitalis
cancer menyerang globalisation
seluruh immune sistem runtuh
termasuk politik

kalau begitu ….
kamu pasti nampak aku
dan aku juga nampak kamu
penyakit era moderniti