Monday, December 22, 2008

Antara Ingatan Dan Yang Dilupakan



kehidupan ini terlalu menguja
banyak yang kita masih ingat dan banyak yang telah kita terlupa
begitu juga puisi-puisi
dan puisi-puisiku
bagaimanapun antaranya ada yang sangat mengesankan
sebuah puisi terjemahan
hasil penulis Thailand 'Angkarn Kalayanapong' (?)
kudapati dalam majalah Dewan Sastera
lama dahulu
kira-kira begini:

Aku Kehilangan Kau

sebutir mutiara pelangi retak -
bila aku kehilangan kau
siapa dan apakah didunia ini
yang ingin aku tagihkan lagi ?
aku tak lagi mengharapkan langit
wajahku terhempas ke bumi
dalam duka aku memakan pasir
pijaklah aku sebagaimana kau memijak rumput
agar pedihnya berkekalan
calarnya tidak akan menghilang.
jika kau dilahirkan di syurga
akan kupinta turun ke neraka
kaulah api dan nyalanya
sedang aku cuma sebatang kayu
........(yang lainnya terlupa)....
....................


Tarikh: ?


No comments: