Tuesday, September 15, 2009

PANDANG KE TIMUR






1.
Sewaktu TDM jadi PM dulu, beliau usulkan gagasan pandang ke timur. Maka kita pandanglah ke Jepun dan Korea, yang kita nampak adalah gadis-gadis Jepun dan Korea yang cantik dan mungil.

Seorang kawan yang baru balik dari berkursus di Jepun selama setahun yang sangat rindu kepada kampung halaman, rindu juga kepada isteri tercinta. Sesampai di rumah terus dia menyapa isterinya maka terjadilah dialog sedemikian ini;

Suami : Kopakai modeska?
Isteri : Haip!
Suami : Konekku keciwa!

Nota:
Dia tak pakai modes..tapi dia pakai kotek!! Pada yang tak faham apa-apa, sila diam!


2.
Sewaktu remaja saya dulu, saya juga menggemari lagu-lagu asing termasuk dari Jepun. Ketika itu penyanyi jepun yang terkenal dikhabarkan mirip wajah saya...atau wajah saya yang mirip wajahnya. Bagaimanapun lagu dan suara beliau memang sangat saya minati hingga hari ini. Penyanyi itu adalah Tanimura Shinji. Saya upload-kan lagunya yang saya minati itu. Silalah dengarkannya sambil mendekati bahasa Jepun....memandang ke timur.





yukidoke majika no kita no sora ni mukai
sugisarishi hibi no yume o sakebu toki
kaeranu hitotachi atsui mune o yogiru
semete kyoo kara hitoriki tabi ni deru
aa nihon no doko ka ni watashi o matteru hito ga iru
ii hi tabidachi yuuyake o sagashi ni
haha no senaka de kiita uta o michizure ni
misaki no hazure ni shoonen wa sakana tsuri
aoi susuki no komichi o kaeru no ka
watashi wa ima kara omoide o tsukuru tame
suna ni kareki de kaku tsumori sayoonara to
aa nihon no doko ka ni watashi o matteru hito ga iru
ii hi tabidachi hitsujigumo o sagashi ni
chichi ga oshiete kureta uta o michizure ni
aa nihon no doko ka ni watashi o matteru hito ga iru
ii hi tabidachi hitsujigumo o sagashi ni
kodomo no koro ni utatta uta o michizure ni.........


Satu instrumen musik jepun yg saya minati adalah 'sakuhachi' sejenis alat blowing @ bamboo flute. Bunyinya sgt menarik dan syahdu

No comments: